CNAIR a semnat un nou contract pentru amenajarea trecerilor la nivel a drumurilor cu calea ferată

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a semnat contractul aferent proiectului "Măsuri de îmbunătăţire a siguranţei traficului prin amenajarea trecerilor la nivel a drumurilor cu calea ferată" cu firma VESTA INVESTMENT SRL.

 

Valoarea totală a contractului este de 34.324.881,41 lei şi are ca durată de implementare 24 de luni.

 

Proiectul are ca scop creşterea siguranţei rutiere pentru 246 de treceri la nivel a drumurilor naţionale cu calea ferată până la sfârşitul anului 2021.

 

Acest proiect constă în amenajarea trecerilor la nivel a drumurilor cu calea ferată şi presupune:

 

- montajul de stâlpi de iluminat cu încărcare solară;

- montajul de stâlpi pentru delimitarea sensurilor de circulaţie;

- semnalizare rutieră orizontală cu caracteristici superioare (simboluri preformate şi benzi rezonatoare din marcaj rutier);

- marcaj tip covor antiderapant (se va realiza pe o distanţă de 50 m, între barieră şi indicator)

Implementarea proiectului va creşte gradul de siguranţă a traficului, prin adoptarea soluţiilor tehnice care să reducă numărul de accidente rutiere grave produse pe drumurile naţionale la intersecţia cu trecerile la nivel cu calea ferată.

 

Finanţarea este asigurată din fonduri europene nerambursabile din cadrul Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020 ( 85% contribuţia Uniunii Europene din Fondul European de Dezvoltare Regională, 15% contribuţie proprie).

 

Sindicatele cer condiţii mai bune de pensionare şi de sănătatea muncii pentru lucrătorii din industria navală

 

Federaţia Sindicatelor Libere din România (FSLR) solicită autorităţilor adoptarea mai multor măsuri privind îmbunătăţirea condiţiilor de muncă, de pensionare şi de sănătatea muncii pentru lucrătorii care muncesc în industria de construcţii navale, avertizând că productivitatea sectorului e afectată de condiţiile de muncă precare ale angajaţilor, potrivit unui comunicat remis miercuri de organizaţia sindicală.

 

"Starea de sănătate a forţei de muncă din sectorul construcţii nave se degradează, aceasta devenind una precară pe fondul unor condiţii de muncă grele. Este mai mult decât evident că măsurătorile periodice sunt ineficiente, situaţie probată de datele statistice care fundamentează degradarea stării de sănătate a salariaţilor din sector. Utilizarea sporadică a echipamentelor de protecţie folosite pentru a proteja sănătatea şi securitatea la locul de muncă (ventilaţie, etc.), cu 3 zile înainte de măsurătorile periodice sau numai în timpul acestora, pentru a cosmetiza condiţiile de muncă, s-a dovedit o strategie ineficientă care a

afectat negativ atractivitatea locului de muncă şi starea de sănătate a salariaţilor generând pe termen lung un impact negativ asupra competitivităţii afacerii", se menţionează în comunicatul transmis de FSLR.

 

Prin urmare, organizaţia sindicală solicită reducerea vârstei de pensionare la 55 de ani pentru anumite activităţi, posibilitatea pensionării anticipate în domeniu şi combaterea fenomenului de subdiagnosticare a bolilor profesionale.

 

"Federaţia Sindicatelor Libere din România vă solicită, în vederea asigurării unui cadru etic care protejează atât sănătatea şi securitatea salariaţilor cât şi competitivitatea sectorului, adoptarea următoarelor măsuri: reducerea vârstei de pensionare la 55 de ani cu condiţia existenţei stagiului complet de cotizare într-una din următoarele activităţi specifice sectorului construcţii nave: control nedistructiv cu radiaţii ionizante, izolare cu vată minerală, galvanizare, sablare, vopsitorie, sudură, montare/demontare schele, lăcătuşerie, tubulatura, polizare; oferirea posibilităţii pensionării anticipate a salariaţilor din sectorul construcţii nave pe costurile şi contribuţia angajatorilor, aceştia putând suporta integral sau parţial costurile prestaţiilor aferente pensionării anticipate în condiţiile unor deduceri fiscale; transparentizarea, raportarea şi diseminarea datelor cu privire la starea sănătăţii lucrătorilor din sectorul construcţii nave, demers imperativ necesar combaterii fenomenului de subdiagnosticare şi subraportare a bolilor profesionale; asigurarea unui cadru de control şi monitorizare lunară a condiţiilor de muncă în vederea individualizării factorilor de risc la sănătatea şi securitatea salariaţilor, în special a identificării expunerii lucrătorilor din sectorul construcţii nave la agenţi cancerigeni", se menţionează în comunicatul FSLR.

 

Sindicatul mai solicită stabilirea şi operaţionalizarea unei metodologii de tip cost-beneficiu în vederea fundamentării politicilor şi deciziilor în domeniul sănătăţii şi securităţii în muncă şi a protecţiei lucrătorilor la nivel de sector şi de unitate; simplificarea procedurilor specifice recunoaşterii, semnalării şi declarării bolilor profesionale în condiţiile existenţei unor discrepanţe majore între rapoartele referitoare la starea de sănătate a salariaţilor de la nivelul companiilor şi bolile profesionale sau accidentele de muncă declarate; operaţionalizarea Comitetului naţional tripartit pentru sănătate şi securitate în muncă, structură inactivă în momentul de faţă.

 

FSLR menţionează că aproximativ 11.500 de salariaţi lucrează în şantierele navale româneşti, această industrie reprezentând aproximativ 1% din PIB-ul României.

 

"Condiţiile de muncă din industria navală sunt grele, acestea fiind considerate nu numai inconfortabile dar şi periculoase pentru sănătatea lucrătorilor. Munca în construcţia navală se desfăşoară în principal în aer liber, adesea în condiţii meteo neprietenoase (frig, ploaie, ger, căldură) sau în hale de mare capacitate puţin sau deloc încălzite sau ventilate, hale în care frigul se simte semnificativ iarna iar vara senzaţia de căldură este amplificată. Mai mult decât atât, utilizarea unor echipamente de mare capacitate sau tonaj generează nevoia unei atenţii deosebite deoarece orice eroare poate pune în pericol viaţa lucrătorilor. Riscurile la care se expun angajaţii din şantierele navale sunt unele semnificative în comparaţie cu alte sectoare economice. Riscul de alunecare şi cădere, riscul de explozii sau scurt circuite care pot genera arsuri constituie riscuri zilnice, considerate a fi comune pe şantierele navale, însă nu şi cele mai grave. Riscul apariţiei bolilor articulare pe fondul desfăşurării activităţii în spaţii extrem de înguste în anumite cazuri, azbestoza şi mezoteliomul (cancer al pleurei) reprezintă unele dintre cele mai importante riscuri cu care se confruntă salariaţii din şantierele navale, în condiţiile inhalării de azbest sau de alte diferite gaze utilizate în construcţia sau reparaţia de nave, mai ales în cazul operaţiunilor care presupun sudura sau lucrul în spaţii înguste şi închise specifice unor activităţi precum polizare, sablare sau vopsitorie", se precizează în comunicatul remis de Federaţia Sindicatelor Libere din România.

 

Organizaţia notează că există companii din industria de construcţii nave româneşti în care 31,08% dintre salariaţi sunt apţi condiţionat în a desfăşura activităţile specifice locului de muncă, iar 30,6% dintre salariaţi sunt inapţi pentru lucrul la înălţime, în condiţiile în care o mare parte din activitate în industria construcţiilor de nave se desfăşoară la înălţime.

 

"Aceste procente relevă că aproximativ o treime din forţa de muncă este inaptă pentru anumite activităţi sau aptă condiţionat, fiind o pondere scandalos de mare. Incapacitatea temporară de muncă în sectorul construcţii nave se află la un nivel îngrijorător, aceasta putând fi direct sau indirect asociată condiţiilor de muncă deoarece principalele afecţiuni care generează incapacitatea temporară de muncă sunt, conform statisticilor, bolile aparatului osteo-articular şi bolile respiratorii", atrage atenţia organizaţia sindicală. 

Categorie: